Ve dnech 13.–15. 10. 2010 se uskutečnil pro žáky 8. ročníku výukový projekt průřezového tématu Environmentální výchova Odpady a hospodaření s nimi. Součástí projektu byla exkurze žáků na Frýdeckou skládku. Pan Fiala nám podal informace o společnosti a provedl nás celým areálem Frýdecké skládky. Dozvěděli se, že Frýdecká skládka, a.s. byla založena městem Frýdek-Místek a 18 obcemi Pobeskydského regionu v roce 1992. Základním posláním této společnosti je komplexní nakládání s odpady, což znamená sběr, svoz, třídění, úprava a konečné odstranění prakticky všech odpadů vyskytujících se v regionu.
Důležitým úkolem zaměstnanců je i zajištění koncového využití vytříděných odpadů, tj. výroba kompostu, zemních substrátů, tříděného kameniva, drenážních materiálů a dalších. Frýdecká skládka, a.s. je dynamicky se rozvíjející společnost asi se 100 zaměstnanci, ročním obratem přes 100 mil. Kč a své služby poskytuje pro cca 150 000 obyvatel žijících na území s rozlohou 250 km2.
Ještě před projektem se žáci rozdělili do 4 skupin. Vedoucí každé skupiny si vylosovali téma, které pak společně ve skupině zpracovávali a v pátek pak prezentovali. Informace vyhledávali na počítačích a v odborné literatuře. Na interaktivní tabuli si vyzkoušeli různé úkoly na téma odpady, např. kam uložit různé druhy odpadů, něco málo o historii odpadů, o délce rozkladu odpadků ve volné přírodě, zahráli si Bingo a hru Hádej, kdo jsem. Nakonec si vytvořili vlastní Ekologický audit domácnosti a Ekologické desatero.
V pátek si žáci připravovali portfolia a mluvené slovo. Prezentace na téma Plasty, Sklo, Papír a Nebezpečný odpad se žákům povedly, někteří je zpestřili i krátkými scénkami. V prezentacích se zaměřili např. na podíl odpadu v celkovém množství komunálního odpadu, výhody a nevýhody plastů a skla, proč recyklovat, průběh recyklace, zpracovatele odpadu, co do kontejneru patří, co do kontejneru nepatří, co se z odpadu vyrábí.
Smyslem projektu nebylo jen plnění určitých kompetencí - práce ve skupině, komunikace, vyhledávání určitého problému a zpracovávání informací, ale hlavně si uvědomit, proč je důležité odpad třídit, jak ho třídit, jak přenášet své informace dále (v rodině, ve škole), ale také si uvědomit, jak vůbec tvorbě odpadu předcházet.
Mgr. Květoslava Lysková, koordinátorka EVVO a žáci 8. tříd