Projektový den začal diskusí o tom, co je to vlastně inteligence, v čem jsme jako jedinci výjimeční. Probrali jsme rozdíly mezi přirozenou a umělou inteligencí, jakým způsobem se tyto formy rozvíjejí a jak je možné je měřit. Tato úvodní část pomohla dětem lépe porozumět základům umělé inteligence a jejímu uplatnění v praxi. Další část projektového dne byla věnována strojovému učení, které je důležitou součástí AI. Žáci se dozvěděli, jak funguje trénování modelů strojového učení a co je k tomu zapotřebí. Pomocí jednoduchých příkladů si vyzkoušeli trénování modelu a porozuměli principu, že strojové učení se zlepšuje postupně na základě zpracování velkého množství dat. Tato aktivita dětem ukázala, jak mohou různé aplikace AI zpracovávat informace a „učit se“ pro lepší výkon v různých úkolech.
Jednou z nejoblíbenějších aktivit byla tvorba obrázků a tvorba hudby pomocí nástrojů umělé inteligence. Děti si vyzkoušely kreslit obrázky za pomoci AI aplikací, které dokážou převádět textové zadání na obraz. Tato aktivita nejen rozvíjela kreativitu dětí, ale zároveň jim ukázala, jakým způsobem je možné použít AI k uměleckému vyjádření.
Jedním z hlavních bodů programu byla práce s 3D virtuálními brýlemi. Žáci měli možnost ponořit se do virtuální reality a objevovat tak nové světy a různá prostředí. V rámci této aktivity se děti naučily, jak virtuální brýle fungují, a prozkoumaly vzdělávací možnosti, které tato technologie nabízí.
Na závěr projektového dne jsme se zaměřili na důležité téma bezpečnosti na internetu. V dnešní době je sdílení fotografií a osobních údajů čím dál častější, a proto je nezbytné, aby si děti uvědomovaly rizika spojená s online prostředím. Probrali jsme zásady bezpečného chování na internetu, jak správně chránit soukromí a co je třeba brát v úvahu při sdílení fotografií na sociálních sítích.
Mgr. Michaela Kuboňová