Dotační program Moravskoslezského kraje: Podpora aktivit v oblasti prevence rizikového chování
Doba realizace: 1. 9. 2024 do 31. 8. 2025
Dotace MSK ve výši 80 % uznatelných nákladů: 72 000 Kč
Naše škola je od 1. 9. 2024 do 31. 8. 2025 zapojena do dotačního programu „Podpora aktivit v oblasti prevence rizikového chování“, kterou každoročně vyhlašuje Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava, IČ 70890692, zastoupený hejtmanem kraje.
Celkově je projekt zaměřený na zvyšování odborných znalostí a kompetencí pedagogů v problematice prevence a řešení rizikových projevů chování.
Účelem projektu „Co učitel, to preventista“ je proškolit tým celkem 12 učitelů tak, aby mohli ve třídách od třetího do sedmého ročníku provádět intervence. Program se zaměřuje na specifickou prevenci – prevenci poruch duševního zdraví (sebepoznání a seberegulace), podporu sociálních dovedností (řešení konfliktů), předcházení vzniku šikany.
Spolupracujícím subjektem v první části projektu je společnost Dobronauti. První školení učitelské základny proběhne na začátku září. Cílem projektu je, aby učitelé získali od zkušených lektorů návod, plán a strategii k účinné hře, abychom to byli my, kdo žáky naučí dobře a samostatně zvládat konflikty během školního roku. Během školení se dozví, jak má vypadat realizace programu a jak program koncipovat. Dále v rámci podpory učitelů proběhnou ukázkové tříhodinové programy vedené zkušenými lektory: pro 3.-5. třídy s názvem „Mise“ a 6.-7. třídy s názvem „Na stopě“, rovněž v první polovině září, kde učitelé budou v roli naslouchajících.
Na programy jsou navázaná školení pro podporu motivace a dobré praxe pro pedagogy, kteří budou s programem pracovat. Cílem je, aby viděli práci lektora v programu naživo a získali co nejvíce zkušeností pro následnou organizaci programů ve zvolených třídách během celého školního roku.
Další část projektu je zaměřena na podporu poradenského pracoviště a třídních učitelů účastí na dvou interaktivních seminářích pod taktovkou společnosti „Společně k bezpečí“. Těchto seminářů se celkem zúčastní 25 učitelů.
Interaktivní seminář „Řešení problému ve třídě“ na začátku října je zaměřen na nástroje, postupy a metody, které umožní analyzovat problém ve třídě a jeho aktivní řešení. V interaktivním semináři „Práce se třídou“, který proběhne v únoru, bude cíleno na podporu pozitivní atmosféry a vztahů ve třídách a skupinách.
Pevně věříme, že naším dalším vzděláváním podpoříme bezpečné třídní klima na naší škole.
Za ZŠ Dobrá Mgr. Hana Vavrušová
Tito učitelé se do programu samostatně přihlásili, byli seznámeni s programem a cílem projektu, a mají proto vysokou motivovanost pracovat s vybranými třídami nejen v průběhu tohoto školního roku, ale také v letech následujících. Čtyři z nich jsou členové školního poradenského pracoviště (školní psycholožka, výchovní poradci pro první a druhý stupeň a metodik prevence), kteří pak mohou nezávisle na třídních učitelích kontinuálně a systematicky provádět program s cílovými třídami od třetího po sedmý ročník, kde nebudou působit vybraní třídní učitelé. Další zapojení učitelé jsou 3 třídní učitelé prvního stupně a 5 třídních učitelů druhého stupně. Tito učitelé budou moci samostatně provádět uvedený program ve skupinách žáků od třetího až po osmý ročník během svých hodin, kdy ve třídě působí. Učitel má v programu roli průvodce dětí na cestě k pohodě.
Zároveň tito učitelé dne 9. 9. 2024 absolvovali dva ukázkové tříhodinové programy vedené zkušenou lektorkou: pro 3.-5. třídy s názvem „Mise“ a 6.-8. třídy s názvem „Na stopě“. Programy byly navázané na předchozí školení - pro podporu motivace a dobré praxe pro pedagogy, kteří budou s programem pracovat. Cílem bylo, aby viděli práci lektora v programu naživo a získali co nejvíce zkušeností pro následnou organizaci programů ve zvolených třídách během celého školního roku.
Učitelé se po těchto školeních stanou leadery a profíky na zvládání konfliktních situací ve třídě a nastává práce s jednotlivými vybranými třídami. Dlouhodobý program pro děti je rozčleněn do pěti až osmi měsíců během školního roku, který zahrnuje pět až deset aktivit a snadné začlenění do různých předmětů. Věříme, že se jim jejich práce bude dařit.
Za ZŠ Dobrá Mgr. Hana Vavrušová, metodik prevence