Společně jsme se zhlédli film Lidice, který nám představil vývoj celé tragické události. Pracovali jsme s historickými prameny – vzpomínkami pamětníků, kteří byli tehdy dětmi a chodili s těmi lidickými do školy. Jejich pohled žákům pomohl vnímat celou situaci z pohledu jejich vrstevníků. Dále jsme přivítali pana kronikáře Vojkovského, který dětem citlivou formou předal vzpomínky doberských občanů na období druhé světové války. Sdílel s nimi jejich příběhy z koncentračních táborů, do nichž se jako velmi mladí dostali a přežili.
Celý projekt byl nejen o historických skutečnostech, ale také o empatii a pochopení. Žáci měli možnost seznámit se s temnou kapitolou naší minulosti a uvědomit si, jak tato tragédie ovlivnila životy mnoha lidí. Cílem bylo rozvíjet a kriticky posuzovat prameny, dále čtenářskou gramotnost, ale rovněž prostřednictvím empatie se učit tomu, abychom se podobným hrůzám v budoucnosti vyvarovali. Věříme, že se nám to i přes emocionálně silné téma podařilo. O smysluplnosti tohoto projektu nás utvrdila zpětná vazba našich deváťáků, která nás i velmi potěšila.
„Projekt se mi velmi líbil a jsem rád, že jsem zde dnes byl. Pan kronikář tomu projektu dal opravdu něco navíc a jsem rád, že jsem ho poznal a jen doufám, že i něco takového budeme mít na střední škole. Myslím si, že jsem se toho dneska hodně naučil a přišlo mi to velmi zajímavé. Děkuji všem, co se na tomto projektu podíleli a děkuji i za projekt.“
„Projektové dny jsou super, mám je ráda. Tenhle poslední si budu pamatovat asi nejvíc. Téma bylo dobře zvolené a hodilo se vysvětlit. Mladší generace by měla vědět, co se zde dělo, aby nedělali hlouposti a nedělali si z toho srandu. Film byl tematický a také dost smutný. Povídání pana kronikáře bylo fajn a mělo by se dávat světu najevo, co se zde odehrávalo.“
„Při čtení textu jsem cítila napětí, strach a zároveň jsem doufala, že většina přežila a taktéž jsem cítila soucit.“
„Určitě to ve mně zanechalo smutek, hodně velké zamyšlení, nedokážu si představit být v takové situaci už vůbec ztratit blízké.“
LIDICE
kruté – strašlivé
umírají – vypalují – střílejí
Nacisté zbytečně zabíjejí lidi.
Nejčernější den
LIDICE
tragické – odporné
vypalují – vyvražďují – střílejí
Srovnání Lidic se zemí.
Ležáky
Za tým dějepisářů a občankářů, Magdaléna Dordová
,