Ve dnech 4.–5. října se uskutečnil ročníkový projekt pro žáky osmého ročníku Savci biomů světa, tentokrát trochu netradičně. Projekt sice proběhl v ZOO Ostrava, ale nebyla to jen obyčejná prohlídka ZOO.
Na setkáních s lektorkou p. Danou Škorňákovou jsem se domluvila, jak bude projektový den probíhat. Naskytla se totiž možnost projít i výukovým programem Ohrožená zvířata a význam Zoo. Cílem tohoto programu bylo pochopit význam zoologických zahrad jako míst, která usilují o záchranu ohrožených druhů zvířat. Žáci pracovali ve skupinkách a zapojovali se do různých aktivit, jako např. Co ohrožuje biomy? – brainstorming, Biomy – práce s mapou, Kde domov můj? – práce s textem a mapou, Ohrožení zvířat – práce se textem, vyplňování pracovních listů a sdílení informací, Význam ZOO – diskuse a zaujetí určitého postoje nebo Co ve mně zanechalo stopu? – doplnění zpětné vazby.
Hlavním cílem projektového dne bylo, aby si žáci uvědomili odlišnosti ve stavbě těl živočichů v závislosti na životním prostředí, ve kterém žijí. Důležité bylo také to, aby žáci pochopili význam potravních řetězců, a také, jak mohou lidé negativně ovlivňovat rovnováhu živočichů v určitém biomu. Sami žáci byli pohoršeni tím, jak se se zvířaty zachází, např. k léčebným účelům lidé zabíjejí tygry, odebírají medvědům žluč, nebo jak jsou zvířata přepravována za účelem velkého zisku, např. papoušci v PET lahvích. To, jak lidé týrají zvířata, zasáhlo žáky nejvíc. Tímto projektovým dnem žáci plnili průřezové téma Environmentální výchova – Ekosystémy a Základní podmínky života.
Myslím si, že projektový den v ZOO se žákům líbil a kromě toho, že se vzdělávali, zbyl i čas na to, aby si odskočili do výběhu ke kozičkám. K tomu nám i po celou dobu hezky svítilo sluníčko. Co více si přát.
Květoslava Lysková, garantka projektu, koordinátorka EVVO