Jste na stránce: Základní škola Poradenství a prevence Mensa

Koumáci

školní rok 2023/2024

V tomto školním roce bylo na naší škole vzděláváno 77 dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, z toho 25 dívek. Vypracováno bylo 11 individuálních vzdělávacích plánů. 26 žáků navštěvovalo předmět speciálně pedagogické péče, který vede speciální pedagožka.  Dalších 31 žáků v 1. stupni PO docházelo na speciálně pedagogickou péči bez doporučení PPP či SPC. V rámci druhého stupně byla zajištěna výuka pedagogické intervence pro 10 dětí.
I v tomto školním roce jsme také pracovali s nadanými dětmi. Jedenkrát týdně probíhal kroužek Koumáci pro děti 2.–5. ročníků.  Pro zájemce proběhlo na podzim testování IQ ve spolupráci se společností Mensa Česko, nabídka byla určena žákům 1., 2., 6. a 7. ročník. Pro žáky 4. B a 3. C byla v říjnu zorganizována ukázková hodina ABAKU. Na druhém stupni probíhaly „Odpolední dílny“ s různorodým zaměřením.

Vyučující využívali pracovní sešity Koumáci a z nakladatelství Šafrán (Čteme s porozuměním každý den, Čteme a píšeme naučné texty). Z žáků 3.–5. ročníků vyučující vytipovali žáky s potenciálem pro matematiku s využitím testů TIM a v 1. a 6. ročníku nadané žáky pomocí testů IDENA. Dvě vyučující se zúčastnily konference Vzdělání pro budoucnost pořádanou společností Mensa Česko v Praze.

Ve spolupráci s krajskou koordinátorkou nadání NPI Ostrava byla zpracována Vize podpory nadání na naší škole. Tato vize bude nadále upravována podle potřeb žáků na naší škole.

Do Koumáků se přihlásilo 54 dětí z 2. až 5. ročníků, které byly rozděleny do 6 skupin podle věku. První společná lekce proběhla v sále, kde si děti vyluštily šifru, poskládaly puzzle obrázku svého prvního tématu a dostaly svůj sešit na poznámky.  Každá skupina zjistila, s kým bude pracovat a jakým tématem se bude zabývat následujících 5 lekcí, až se vymění.

Paní učitelka Saša se celý rok věnovala tématu „Máme rádi zvířata“. První setkání bylo motivační, děti prošly školou a zjistily, že i ve škole je několik zvířátek, následně si povyprávěli o svých mazlíčcích. V dalších hodinách luštily kvízy o zvířatech, zašly si na procházku do parku, kde pozorovaly přírodu. Při návštěvě Psího salónu v Dobré, zjistily, jak se mají správně o své mazlíčky starat, ale největší úspěch měla jednoznačně návštěva kočičího útulku „Neposedné tlapky“ ve Frýdku-Místku, kde se nejen pomazlily s místními kočičkami, ale donesly jim i dobroty.

Paní učitelka Markéta s dětmi celý rok kouzlila, jelikož měli téma „Kouzelný svět v pokusech“. A jaké pokusy děti pod jejím vedením dělaly? Zkoumaly povrchové napětí, a co to je? Do plné skleničky vody opatrně házely mince jednu za druhou a zjistily, že se tam ještě dá dát hodně mincí. Také zjistily, že se pepř bojí jaru. A když už píšu o vodě, tak velmi zábavné byly vodní optické klamy, kdy nám namalované bacily na ruce krásně zmizely. Děti se zaujetím zkoumaly nejen vodu, ale i papír, magnety, barvy a dokonce nám plavala mandarinka.

Paní učitelka Lenka se ujala tématu „Povolání, profese“. Děti si nejprve vyluštily různé šifry a kvízy spojené s povoláním, další hodinu se věnovaly uzlům a druhům lan, které používají horolezci, a zjistily rozdíl mezi horským vůdcem a záchranářem. Velkým úspěchem byla hra na krejčího či švadlenu, kdy děti vzaly do ruky jehlu a nit a začaly šít svůj první levandulový polštářek. Celý blok ukončily testíkem – „Na jaké povolání se hodím?“ a jestli se výsledkem budou řídit, to už necháme na dětech.

Paní učitelka Natálka se rozhodla vzít děti do pravěku. Jejich téma „Cestujeme do pravěku“ opravdu začalo cestováním: „Milé děti, pohodlně si sedněte, zavřete si oči a představte si, že se vracíte …“, když si povyprávěly, co všechno si představovaly, jak se cítily, začaly s nadšením luštit šifry a hlavolamy s tematikou pravěku. Další hodinu si hrály na archeology, kdy z písku lovily a „vykopávaly“ kosterní pozůstatky a skládáním zjistily, že „vykopaly“ mamuta. Nesměly chybět ani rituály – vymyslely si svůj vlastní bojový i ochranný tanec, a také si vyrobily amulet. Poslední hodinu dřevěným uhlem malovaly pravěké obrázky, kterými vyzdobily svou pravěkou jeskyni.

Paní učitelka Renata dětem ukázala cestu, jak zabavit hlavu a zkusit něco vyřešit nebo dokonce zašifrovat. Její lekce měly název „Hlavolamy, žádné klamy“. Děti zjistily, že je jednodušší řešit šifry než je tvořit, ale protože do Koumáků se hlásí děti, které rády zkouší nové věci, všechny děti vytvořily své hlavolamy. Celý blok zakončily týmovou prací při hledání pokladu podle zadaných indicií, pro některé byl nejtěžší úkol pracovat v pomalejším tempu, ale s týmem.

Paní učitelka Šárka s dětmi malovala, psala i četla, ukázala jim, jak vzniká animovaný příběh. Jejich lekce měly téma „Tvoříme příběh“. Ve skupině se museli domluvit, o čem bude jejich příběh, kdo ho napíše a stane se spisovatelem, kdo k němu nakreslí obrázky a stane se ilustrátorem, kdo dané rozhovory namluví a stane se dabérem. Vyvrcholením a nejkrásnějším zážitkem bylo dokončení vlastního příběhu v QQ studiu v Ostravě, kde svůj příběh rozpohybovali.
Děti se během celého školního roku vystřídaly u všech témat a v závěrečné hodině zhodnotily, že každá byla jiná, ale krásná. Tyto bloky jsme proložili výlety, ve kterých se měly děti mezi sebou nejen více seznámit, ale také něco nového poznat. V listopadu jsme navštívili Stolařství pana Davida Vaňka, který nám ukázal všechny stroje, které měl ve své dílně. Nakonec jsme všichni skončili u výrobníku pilinových pelet a některé děti si odnesly domů peletku na zatopení.
Další společná akce byla „Vánoční posezení“, ve kterém jsme neposeděli, ale luštili jsme záhady a zjišťovali jsme různé zvyky a tradice ve světě.

V únoru jsme se rozdělili na dvě skupiny, kdy jedna skupina jela do Ostravy do QQ studia, kde animovali svůj příběh, a druhá skupina se zašla podívat do místní firmy Autovrakoviště Milata, kde nám ukázali, jakým ekologickým způsobem umí rozebrat nabourané auto. Nejvíce nás překvapila ta skutečnost, že firma sídlí nedaleko naší školy, ale hluk velkých strojů, které používají, neslyšíme. V červnu se skupiny vyměnily.

V březnu jsme vyrazili za hranice okresu, nechali jsme si přistavit autobus a vyjeli jsme na VŠB do Ostravy, kde jsme využili projektu „Zlepši si techniku“.  Objednali jsme pro děti dva programy „Můj první odlitek“ a „Voda křehká surovina“, i když oba programy byly věkově uzpůsobeny našim dětem, odlitek vyhrál na celé čáře.

A jaké hodnocení dostali Koumáci od dětí? Většina dětí se příští školní rok chce znovu zapojit a děti, které už odcházejí na druhý stupeň, chtějí dále spolupracovat a pomáhat.

Koumáci

školní rok 2022/2023

V rámci podpory nadaných dětí bylo 59 dětí z 2. až 5. ročníku bylo během školního roku rozděleno do 4 skupin, každá skupina si prošla 8 tematickými bloky, které měly pro ně připravené paní učitelky 1. stupně. V bloku s názvem „Přírodovědné pokusy na téma roční období“, děti zjišťovaly jak „pije“ rostlina, vytvářely sněhovou bouři či vodní tornádo. Další blok byl pojmenovaný „Cestujeme po mapě“, v něm jsme pracovali s globusy, s iPady – vyhledávali slova v cizích jazycích, největší nebo nejmenší budovy, hory apod. V bloku „Papír“ se děti seznámily s historií papíru a písma, zjišťovaly nosnost papíru či psaly tajným písmem, leptaly papír. V bloku „Emoce a práce s nimi“ se zaměřily na poznávání sama sebe, dramatizaci různých životních situací, empatii a uvědomění si všech možných emocí. V dalším bloku děti putovaly „Vesmírem“, kromě povídání o vesmíru, navštívily Muzeum meteoritů ve Frýdku-Místku. V tvořivém bloku děti pracovaly s hlínou, seznámily se s její historií, vymodelovaly si jednoduchý praktický předmět, který si naglazurovaly. Poté se staly grafiky a naučily se tisk z hloubky a z výšky. V bloku „Lidské tělo“ navštívily přírodovědnou učebnu, kde se potkaly s kostlivcem Pepou, vytvořily si krásné Lapbooky a zhlédly odborná videa. Posledním blokem bylo „Cestování za zvířátky“. V něm se opravdu cestovalo, jelikož jsme navštívili ZOO prodejnu ve Frýdku-Místku, ve které nás vždy krásně uvítala želva Bubla. Závěrečnou hodinu tohoto bloku nám připravila překvapení ve formě programování paní učitelka Mgr.  M. Kuboňová, zde se nám potvrdilo, že pro „koumáky“ je vyučovací hodina velice krátká.
Mezi jednotlivé bloky jsme pro zpestření vložily i hodiny s šiframi, luštěním rébusů a hlavolamů, nezapomněli jsme ani na vánoční díl s názvem „Vánoce ve světě, aneb komu nosí dárky koza.“ Na konci školního roku děti obdržely upomínkový list se zašifrovanou zprávou. Příjemným zjištěním bylo, že většina z nich se těší na další školní rok, aby mohla i nadále pokračovat v „koumání a poznávání světa kolem sebe“.
 

Fotogalerie Koumáků

 

image gallery



Dětská mensa  

Co je Mensa?

Mensa je mezinárodní společenská organizace založená roku 1946 v Oxfordu. Je to nevýdělečné apolitické sdružení nadprůměrně inteligentních lidí bez rozdílu rasy a vyznání. Jejím cílem je využití inteligence ve prospěch lidstva, ale také vytvoření stimulujícího prostředí pro své členy. Členem se může stát každý, kdo dosáhne věku 14 let a v testu inteligence, schváleném mezinárodním dozorčím psychologem Mensy International, výsledku mezi horními dvěma procenty celkové populace (na stupnici používané v České republice odpovídá IQ 130). Pro členství v Mense nejsou nutné žádné jiné předpoklady (kromě povinnosti platit členské příspěvky).

http://www.mensa.cz

Dětská Mensa

Dětská Mensa je platforma pro členství dětí ve věku 5–14 let, které takto mají přístup na mensovní akce, na intranet, časopis a další výhody dospělých členů. Dětská Mensa slouží k podpoře rozvoje a vyhledávání nadaných dětí, k podpoře takto zaměřených škol a zastřešuje mensovní aktivity pro děti a mládež. http://deti.mensa.cz/index.php?pg=home--detska-mensa

Spolupracující školy: deti.mensa.cz. Citováno z webových stránek http://deti.mensa.cz/index.php?pg=aktuality&aid=136


logo
Základní škola Dobrá,
příspěvková organizace

Dobrá 860, 739 51 Dobrá

Telefon: (sekretariát):
558 412 461, 734 802 097
E-mail: zsdobra@zsdobra.cz
Datová schránka: sjmfdf6

Zpracování cookies  

Používáme cookies k optimalizaci webových stránek a služeb.
  Nezbytné cookies (funkčnost stránek)
Cookies třetích stran   Youtube - přehrávání vložených youtube videí
  Google analytics - statistika návštěvnosti
Vše o cookies, které používáme.